Přívltavská pila

Toto je trasa na které si zpravidla zjara testuji, jak na tom po fyzické stránce co se týče cyklistiky jsem. Pro mě osobně je náročná a jezdím na ní průměr kolem 15km/h. Není to celistvá trasa, spíš úsek, na který se pak dá různými způsoby navazovat. Začíná vlastně ještě v Praze a na jeho začátek se z centra dá dojet pohodlně po turistické stezce. Trasa začíná v Praze-Komořanech a končí v Davli. Má délku přes 20 km. Jezdím ji ve dvou variantách, kde na následující mapě je základní varianta vyznačena tmavším odstínem fialové, a jedna těžší část je zde světlejším odstínem fialové barvy. V tomto článku bude popsána lehčí část, kterou jsem jel a nafotil. Na konci zmíním onu těžší odchylku.

Z Komořan do Břežanského údolí přes Točnou

Na začátek trasy se dostanete tak, že z cyklistické stezky centrum-Zbraslav uhnete přes trať do Komořan a vyšlapete si panelovou cestu ke konečné autobusové zastávce v Komořanech. Zde najedete na zelenou trasu (pozor, značení se změnilo a zelená vyznačená na mapě už neplatí a ta, co byla červená je nyní zelená). Hned při výjezdu z Komořan se dostanete do prvního prudšího stoupání lesem k Točné. Jeho začátek můžete vidět na následující fotce.

Cesta později z lesa vyjíždí a navazuje na panelovou cestu, kde je jakási pomocná stavba k tunelu pro obchvat.

Poté, co vyjedete panelovou cestu od stavby tunelu pro obchvat doporučuji pokračovat podél lesa a ne lesem tak jako turistická cesta. Na značce je úsek, který je pro mě nevyjetelný. Pro kamenitém výšlapu, který jsem pro vás také vyfotil, se vrátíte zpět na značku a sjedete po poněkud vymleté cestě na Točnou.

Tam se vydáte dále po zelené značce dolů do Břežanského údolí. Asfaltová silnička tu přechází v jednomužnou stezku. Zde opatrně - klouže to po listí a není vidět za některé zatáčky. Souhrně je pak celý tento úsek cesty na následující mapce.

mapka
Z Komořan na Točnou

Břežanské údolí - Lhota - Ohrobec - rozcestí ke Zvoli

Po přijetí na silnici vedoucí Břežanským údolím doporučuji pokračovat 300m dolů po asfaltu. Jestli si opravdu, ale skutečně věříte, můžete pokračovat dál po zelené, ale mě běžně těchto 300m zabralo po zelené s kolem asi tak patnáct minut. Na začátku se pak opláchnete v brodu. Pojedete-li tedy po asfaltu, hlídejte si po levé straně závoru - až ji uvidíte, odbočte k ní a před vámi se objeví následující kopec, do kterého do Hálkova pomníku vede modrá turistická trasa (omlouvám se za nekvalitní fotku ... :-( )

Po této modré turistické značce se po chvíli dostanete na křižovatku, kdy modrá odbočuje nahoru ale lepší cesta pokračuje dál. Doporučuji zde pokračovat po lepší cestě, protože na modré je poměrně dost kořenů.

Rozhodnete-li se přece jen jet po modré, skončíte u rozcestníku, od kterého budete pokračovat dále po modré na Lhotu. Nechcete-li riskovat zničení pedálů o kořeny, pak jeďte skutečně po doporučené cestě. Po čase se dostanete k zelené turistické značce. Zde je důležité neodbočit po zelené doleva. Skončili byste po špatně sjízdné trase u Dolních Břežan. Naopak pokračujte po hlavní cestě do kopce. Nemusíte po zelené odbočit doprava (dostali byste se k výše uvedenému rozcestí) ale budete-li na vrcholu kopce pokračovat rovně, narazíte po asi 50m na polní cestu, po které vede modrá značka. Zde zahnete doleva a pojedete po modré do Lhoty.

Z Lhoty pokračujete po modré. Objedete jednu závoru a po několika kilometrech narazíte na další závoru. Zde odbočíte z modré ostře doleva. Jedete rovně, přejedete asfaltovou silničku a jedete dále rovně. Dojedete k lesu a u lesa pojedete do leva a pokračujete podél lesa, dokud nenarazíte na stezku vedoucí do lesa. Po ní projedete les. Po výjezdu z lesa zahnete o skoro 180 stupňů doprava a dolů do lesa. Přejedete po mostku přes potok a po druhé straně potoka pokračujete dolů k Jarovu. Po minutí kovového žlutobílého kůlu zpomalte, protože až narazíte na červenou, budete odbočovat ke zvolským serpentýnám. Odbočka přichází opravdu velmi překvapivě, protože je velmi úzká, jak se můžete přesvědčit na následující fotce.

Po serpentýnách se vyšplháte k dalšímu rozcestníku, odkud budete pokračovat do Vraného nad Vltavou. Zatáčky v serpentýnách jsou velmi ostré a proto tam většinou nezatáčím, ale slézám z kola a obracím je. Představu o cestě po serpetýnách si můžete udělat na další fotce - cesta je focena zhora.

Celý právě popsaný úsek je pak na následující mapě

Přes Vrané do Zvole

Od rozcestí nad zvolskými serpentinami se tedy vydáte na sjezd do Vraného nad Vltavou po červené turistické značce. Po pár přejetí kořenů cesta náhle najíždí na širší lesní cestu pro traktor, ale nenechte se zmást a nejezděte až k silnici. Cesta totiž záhy po najetí na širokou opět odbočuje doprava dolů na krásný sjezd - na fotce je vidět po sjetí, tedy zdola.

Počet cyklistů, kteří trasu jeli
Rok 2007 2008
Roční období Jaro Léto Podzim Zima Jaro Léto Podzim Zima
Počet 8 120 67 1 9 123 71 2
Celkem za rok 196 205